De gastvrijheid van de Anatolische binnenlander - Reisverslag uit Divriği, Turkije van Martha en Joan . - WaarBenJij.nu De gastvrijheid van de Anatolische binnenlander - Reisverslag uit Divriği, Turkije van Martha en Joan . - WaarBenJij.nu

De gastvrijheid van de Anatolische binnenlander

Door: Martha en Joan

Blijf op de hoogte en volg Martha en Joan

16 Augustus 2007 | Turkije, Divriği

Dag lieve allemaal,

Wie had ooit gedacht dat turkse mensen zo gastvrij zijn? Wij worden de laatste dagen echt overspoeld met vriendelijkheid en we worden er een beetje verlegen van. İn Amasya liepen we op een avond langs een hamam, nietsvermoedend, en werden we naar binnen gelokt met kopjes thee en vriendelijk gelach. Voor we het wisten liepen we daar rond in lappen en werden we gezeept, gescrubd en gemasseerd. Lekker!! (wel heel warm). In Divrigi, waar we nu zijn, werden we de eerste avond door de eigenaar van het hotel meegenomen om te gaan zwemmen en bier te drinken in de Eufraat. Gisteren werden we meegenomen om te komen kijken bij een groot bruiloftsfeest en vanavond zijn we uitgenodigd om te komen eten bij de man die hier in het museum werkt. Verder is iedereen superbehulpzaam en vriendelijk, om maar niet te spreken van de grote hoeveelheid kopjes thee die we kado krijgen. Maar soms worden we er ook wel ongemakkelijk van. Net zoals van de mannen die steeds willen weten of we getrouwd zijn en dan een beetje griezelig naar Martha kijken. Gelukkig hebben we ringen.

Maar we doen natuurlijk meer. Hiervoor waren we in Tokat, waar we de beste kebab ooit hebben gegeten (voor de liefhebbers hieronder het recept). Joan heeft Martha alweer gedwongen om een enorme berg te beklimmen om een kasteel te bekijken (in Divrigi). We hebben al twee psychiatrische ziekenhuizen gezien uit de selcuk-tijd (13e eeuw)waar ze blijkbaar vooral met muziek mensen probeerden te genezen. Of door die fluit gewoon door de neus te duwen natuurlijk (zie foto).

Morgen gaan we met de trein verder naar Erzurum, waar we hopelijk een auto kunnen huren om een paar verborgen valleien te ontdekken.

Liefs van Joan en Martha

----------------------------------------

Recept Tokat Kebab:
Men neme een lange spies en prikke daaraan achtereenvolgens:
- een stuk aubergine (gezouten)
- een paar heel dunne schijfjes aardappel
- een hele groene peper
- een stuk lamsvlees (evt gekruid)

Na het lamsvlees weer met de aubergine beginnen en dit zo´n 5x herhalen. Op het laatst nog een tomaat eraan prikken en het geheel lang genoeg roosteren om de groenten heel zacht en een beetje geblakerd te krijgen. De aardappels moeten knapperig worden(en het vlees natuurlijk gaar). Serveren met een hele geroosterde knoflook (zodat de teentjes van binnen zacht zijn), salade en een stuk brood.

  • 16 Augustus 2007 - 09:23

    Marijke:

    he, ik ben de eerste :)
    Wat klinkt het allemaal gaaf zeg. Ik ben ook eens in turkije geweest en werd toen vooral gezien als iets waar je kamelen voor kon bieden ;)
    Die gastvrijheid is wel erg leuk!
    Hier in nederland gaat alles natuurlijk zn gangetje, het weer is... uhm... het schijnt zomer te zijn, maar aan de grote grijze wolken en vele regen te zien lijkt het meer herfst.

    Ik ben benieuwd naar alle verborgen valleien!
    Groetjes marijke

  • 16 Augustus 2007 - 09:29

    Fransje:

    Hello,

    Leuk weer hoor allemaal. Jullie vermaken je nog wel even denk ik. Hebben jullie tot nu toe steeds in een hostel geslapen?

    Mijn andere kies is er nu uit dus zit hier met een hamsterwangetje :-), verder alles goed.

    Veel plezier en geniet ervan!

    Fransje

    p.s: niet stiekem echt trouwen hè ;-)

  • 16 Augustus 2007 - 09:39

    Coenraad:

    Haj jongens,

    Klinkt bijzonder goed allemaal. Schitterende foto's. Italie was erg leuk, en Rome is een mooie stad. Nu nog een beetje werken en nog het een en ander regelen voor Z-A en over 2 weken het land uit.

    Ik wens jullie heel veel plezier verder, geniet ervan.

    Groetjes

  • 16 Augustus 2007 - 10:06

    Anne Marie:

    Wouw, ik weet waar ik één van de komende jaren naar toe wil. Ik ben trouwens wel erg onwetend, maar wat is een Hamam (ik vermoed een badhuis)?
    Geniet maar lekker verder.

  • 16 Augustus 2007 - 10:20

    10:

    Hallo luitjes,
    Wat een leuk verhaal,en mooie fotos !
    Leuk die gastvrijheid.
    Dat van dat psychiatrische ziekenhuis trekt me wel,toen hadden ze dus al muziektherapie!
    Kon je er ook in?
    Nou veel plezier nog ,tot de vlg keer.
    gr Tineke bulters

  • 16 Augustus 2007 - 11:04

    Elly (NIVEL):

    Wat heerlijk om zo een beetje met jullie mee te reizen. Ik verheug me al weer op het volgende bericht......
    Geniet ervan!

  • 16 Augustus 2007 - 11:34

    Elske:

    Wow, ziet er tof uit. Goed dat Martha de truc van de ringen nog van Afrika kende! Ik ga een poging doen om op vakantie te gaan (weekje Duitsland), helaas ziet het weer er niet al te best uit.
    Tot horens!

  • 16 Augustus 2007 - 11:49

    Casper:

    Wauw, wat een foto's. Jullie pakken die reis echt geweldig aan, afgezien van dat stukje waar Martha een berg op wordt gedwongen.
    Veel plezier verder, en geef de Turken mijn groeten ;)

    PS. @Annemarie: een Hammam is inderdaad een badhuis, met als voornaamste onderdeel een natte sauna.

  • 16 Augustus 2007 - 16:38

    Singe:

    Heb net een fluit door mijn neus gboord en ik moet zeggen, die Turken weten echt wel way goed voor je is :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Divriği

Martha en Joan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 42336

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2007 - 09 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: