De verborgen vallei... - Reisverslag uit Erzurum, Turkije van Martha en Joan . - WaarBenJij.nu De verborgen vallei... - Reisverslag uit Erzurum, Turkije van Martha en Joan . - WaarBenJij.nu

De verborgen vallei...

Door: Joan en Martha

Blijf op de hoogte en volg Martha en Joan

20 Augustus 2007 | Turkije, Erzurum

Dag mensen,

Na een prachtige treinreis langs de Eufraat zijn we beland in Erzurum, de grootste stad in Noord-Oost Turkije. In de stad zelf is niet heel veel te doen, maar het blijkt een handige uitvalsbasis te zijn voor het verkennen van de bergachtige grensgebieden met Armenie en Georgie. Na een dagje in de stad te hebben rondgekeken hebben we dus maar een auto gehuurd om op zoek te gaan naar de in de Lonely Planet aanbevolen "Georgische valleien".

Uiteindelijk hebben we een tocht van twee dagen gemaakt langs eeuwenoude kerkjes en kathedralen gelegen in dorpjes verborgen in bergachtige dalen. Soms kostte het erg veel moeite (met de auto langs onverharde wegen steile berghellingen op...) maar de resultaten waren verbluffend. İn kleine gehuchten bleken prachtige ruines te staan van kerken die vaak al meer dan duizend jaar geleden gebouwd zijn. De plaatselijke bevolking is vaak verbaasd dat er iemand naar komt kijken, en er is in de wijde omgeving inderdaad geen toerist te bekennen.

Wat wel jammer is, is dat de staat van onderhoud van deze toch wel monumentale gebouwen vaak erg slecht is. Zo troffen we in twee kerken een paar restanten van fresco`s aan - de kerken schijnen er helemaal vol mee te hebben gezeten - die behoorlijk aan het wegschimmelen waren. De aanwezigheid van het Turkse leger is hier ook tastbaarder. We zijn de nodige bases en checkpoints tegengekomen, en onze paspoorten zijn voor het eerst gecontroleerd. Veel van dorpjes waar we doorheen reden waren straatarm, vooral daar waar (volgens ons) Koerden wonen.

Het reizen zelf bevalt ons overigens erg goed. We hebben het heel erg naar onze zin, en genieten met volle teugen. Ook zijn we erg blij dat we voor een route hebben gekozen met maar weinig toerisme. Na İstanbul is het toch echt een verademing om het gevoel te hebben ons echt tussen de Turken te bevinden, vooral omdat mensen oprecht geinteresseerd zijn en niet allemaal iets van je willen. De keerzijde daarvan is wel dat soms wel erg "aangegaapt" wordt.

Martha is helaas al een paar dagen een beetje ziek, zwak en misselijk, dus morgen gaan we lekker uitrusten en aansterken. Daarna gaan we als het goed is verder naar Kars, om de restanten van een voormalige Armeense hoofdstad te bezoeken. Jullie horen nog van ons!

Joan en Martha

P.S. Heel erg bedankt voor alle leuke reacties! We vinden het erg leuk wat van jullie te horen! Helaas kunnen we niet overal op reageren, maar we lezen alles met veel plezier! Laat dus zeker wat van je horen...

• 20 Augustus 2007 - 15:58

Milos:

Wat heb je weer een mooie plastic fantastic smile Joan, je hebt verborgen talenten misschien bij Aquafresh solliciteren als je weer terugbent ;)

Nyways, veel plezier en beterschap he!

• 20 Augustus 2007 - 17:44

Fransje:

Hello,

Ik heb al een katje uitgezocht voor als jullie terug komen ;-)
    Hier is deze week de Inkom.
    Veel plezier en natuurlijk beterschap voor Martha!

Liefs Fransje

• 21 Augustus 2007 - 05:04

Marina Van Geelkerke:

Hi Martha en Joan,

Wat een prachtige verslagen sturen jullie steeds.
    Martha van harte beterschap, ik hoop dat je gauw weer aangesterkt bent en wens jullie straks een goeie reis naar Kars.

Dikke zoen
    Marina

• 21 Augustus 2007 - 12:42

10:

Wat zien jullie eveel mooie dingen zeg.
    Mooie fotos en dan zo n kapel en citadel in the middle of no-where!
    Martha goed aansterken en Joan niet aansteken!
    Groetjes Tineke.

• 22 Augustus 2007 - 06:31

Sabien En Chris:

Hey Jones en Martha,

Het ziet er supergaaf uit daar! En wat heerlijk als enige tussen de Turken. Hier is geen enkele Turk te bekennen, wel veel Thai. En een overdosis Britten, Nederlanders en Fransen. Daar ontkom je niet aan in Bangkok.

Tip voor Martha: drink veel cola (geen light). Werkt hier prima in ieder geval.

Verder heel veel plezier en kom niet naar Thailand! ;)

Groetjes en liefs,
    Sabien en Christiaan

• 23 Augustus 2007 - 08:03

Ingepinge:

ola, dus technisch gesproken zitten jullie nog in Europa? Dat klinkt al stukken minder ver (hoewel ik het niet snel zal fietsen). Ziet er super mooi uit die kerken en uizichten. En gaaf dat iedereen jullie zo aardig ontvangt.
    ga zo door jullie!
    kussie Ing

• 23 Augustus 2007 - 08:56

Bep:

Ik vind de Fata morgana in de Efteling toch mooier...

• 23 Augustus 2007 - 13:30

Singe:

Hebben jullie dan ook echt het plan om alle vette historische plaatsen te fotograferen? Want da's vet gaaf en levert zeer mooie kiekjes op. Mooie inspiratie voor mijn nieuwe D&D campaign ^^
    Hebben jullie al wapens van sultans gezien? Maak daar een kiekje van... of guilotines die zijn ook fotogeniek.

Warm wind en zoet water aan jullie
    Serge

P.S. woolooloo!

• 29 Augustus 2007 - 07:53

Ttrret:

ertertert

• 03 September 2007 - 16:18

Yavuz,ayşe,meli:

hello howe are yours? thank you very much.letter is to take.you now turkey.yaaaaa türkçe yazmak zorundayım, mektubunuzu aldık.canada problem var.seneye nasip olursa.sizi seviyoruz

• 03 September 2007 - 16:20

New Addreses:

yilmazeryavuzz@hotmail.com my new addreses (yilmazeryavuz@hotmail.com probleme)