Bir, iki, üç, hier zijn joan en martha düç - Reisverslag uit Amasya, Turkije van Martha en Joan . - WaarBenJij.nu Bir, iki, üç, hier zijn joan en martha düç - Reisverslag uit Amasya, Turkije van Martha en Joan . - WaarBenJij.nu

Bir, iki, üç, hier zijn joan en martha düç

Door: Martha

Blijf op de hoogte en volg Martha en Joan

10 Augustus 2007 | Turkije, Amasya

Merhaba,

Stel je voor: Je zit in de bus, je ziet landschappen varierend van dorre woestijnen tot vruchtbare valleien met rivieren, van toscaanse graanvelden tot Franse akkerlanden, je ruikt de Turkse bloemetjes uit de spuitbus en dan ineens duikt er een rasechte ober op met VLINDERDAS die je vraagt of je een cakeje wil, en een kopje thee, of misschien wat anders te drinken? Of wil je mısschıen je handen wil wassen met geurwater en zal hij je afval weggooien?We zouden willen dat we in Nederland de Turkse bussen hadden. We zouden spontaan terugkomen. Nou bijna.

We zıjn dus met de bus (met tussenstops in Kastamonu en Samsun) in Amasya beland. Hart van de Pontisch beschaving (sorry als ik af en toe een ı gebruik). Vol tombes van trotse koningen die het anatolische plateau eeuwenlang beheersten. Of ieder geval een tijdje. Naast de Perzen, Grieken, Hıtıtten, Assiriers, Byzantijnen, Osmanen en Alexander de Grote. Maar toch spannend.
Eindelijk hebben we die westerse toeristen kunnen afschudden. We zien alleen maar Turken en niet-te-plaatsen-midden-oosterse-toeristen (wel of niet met Burka). Langzaam transformeren ook wij tot echte turken: we eten alleen maar kebab, köfte en döner en we kunnen al tot tien tellen in het turks en dankjewel zeggen. Tijdens het ochtendgebed (om 5.00) stoppen wij geroutineerd onze oren toe en dromen verder. Attatürk ıs overal en langzaam wordt HIJ ook onze held.

Moge Allah met jullıe zıjn

• 10 Augustus 2007 - 15:33

Sophie:

waah! klinkt gaaf allemaal. Lekker veel berichtjes laten jullie achter, leuk om te lezen,
    liefs!

• 10 Augustus 2007 - 15:37

Inge:

Hee Martha en Joan!
    Wat een prachtige foto;s en een schat aan informatie:) Kom net terug uit Noorwegen, wat ook echt een super mooi land is. Maar ik krijg nu wel zin om de kebab-express naar Turkije te nemen. Alvast heel veel plezier, ik ga jullie mooie log zeker een aantal keer onderkwijlen en tussendoor genieten en van jullie verhalen genieten als ik hard aan het studeren ben (tzzz!)

Allah is groot!
    Ingxxx

• 10 Augustus 2007 - 16:25

Tineke Bulters:

Hallo martha en Joan,
    Leuk te lezen dat het zo goed bevalt in turkije!
    Gisteren waren Joke en Sylvia hier en die hebben de site ook bekeken.
    Mooie foto s !
    Ik blijf jullie volgen leuk hoor!!

• 11 Augustus 2007 - 06:57

I Rene En Marten:

Wat leuk, al die foto's en verhalen. We zien steeds blije gezichten. Wij starten een lobby voor zulke bussen in Nederland. Lijkt ons wel wat, 's-morgens naar het werk en een ober die een heerlijke cappucino brengt. Daar laat ik de auto wel voor staan. Donderdag afscheid genomen van het UMC (veel bloemen en cadeautjes!) en vandaag nog een weekje op vakantie. We moeten de zon een beetje zoeken en gaan richting Polen. Big hugs.

• 11 Augustus 2007 - 14:46

Roos:

lieverds! Wat een leuke verhalen allemaal! Ik ben inmiddels weer terug in het hoge noorden! Gelukkig nog geen last gehad van opdringerige turken?? kijke kijke nie kopen?? Lieverds laat vooral veel horen en be carefull!!

xxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 11 Augustus 2007 - 19:41

Fransje:

Zijn net terug uit Frankrijk, was erg leuk. Leuk om alle foto's te zien en de verhalen te lezen!
    Nog geen: "ijsje lekker meisje?" gehad?

Liefs Fransje en Simon

• 12 Augustus 2007 - 10:40

Marijke:

hej martha en joan,

Ziet er allemaal geweldig uit! Handig dat je hier wel weet waar mekka ligt :P
    Leuk dat jullie zoveel berichtjes achterlaten. Ondertussen zijn ook al mijn vakanties achter de rug, dus ik zal wat terug spammen!
    Veel plezier nog!
    Liefs marijke

• 12 Augustus 2007 - 12:55

Beppie:

nee ik ben niet jaloers. nee ik ben niet jaloers. nee,ik ben niet jaloers...

• 13 Augustus 2007 - 17:35

Casper:

Hey Joan en Martha,
    wat een heerlijke reis, ik ben er nu al jaloers op. Tesekkürler voor het verhaal.

• 15 Augustus 2007 - 11:15

Koen:

Klinkt goed allemaal!! Nog heel veel plezier!
    Koen

• 16 Augustus 2007 - 07:31

Marten En Irene:

Dag lieverds. Wat een vreemde wereld. Gisteren zagen wij een vuurspuwende draak in Krakau in Polen.

Liefs