Bangkok - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Martha en Joan . - WaarBenJij.nu Bangkok - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Martha en Joan . - WaarBenJij.nu

Bangkok

Door: Martha en Joan

Blijf op de hoogte en volg Martha en Joan

19 April 2008 | Maleisië, Kuala Lumpur

De stad van engelen, de grote stad, de woonplaats van de Smaragdgroene Boeddha, de ondoordringbare stad van de god Indra, de grote hoofdstad van de wereld die met negen kostbare edelstenen is begiftigd, de gelukkige stad, rijk aan een enorm Koninklijk Paleis gelijk aan de hemelse woonplaats waar de gereïncarneerde god regeert, een stad die door Indra is gegeven en die door Vishnukarn is gebouwd.

Ook wel: stad van de dichte smog, stad zonder voetpaden maar met veel verkeer, stad van de afzetters, stad van de airconditioning, stad van de zinderende hitte.

Meningen over Bangkok zijn verdeeld. Zo ook onze mening.
In Bangkok is ontzettend veel te zien: paleizen, tempels, Chinese en andere buurten, markten, monumenten. Het probleem met Bangkok is dat het zo warm is dat je helemaal geen zin meer hebt om ontzettend veel te zien. We hebben ons best gedaan en de must-see's bekeken, maar als we heel erg eerlijk zijn hebben we meer films gezien (in de enorme ge-airconditionde bioscopen) dan tempels. Hoogtepunten van ons verblijf waren de koelere activiteiten: avond in chinatown, de boottocht over de rivier bij zonsondergang en natuurlijk Songkrang!

Songkran is het nieuwjaarsfestival waarbij alle boeddha-beelden eens fijn worden gewassen. En niet alleen de boeddhabeelden, nee, de Thai geven elkaar ook een lekkere wasbeurt. Oorspronkelijk was dit een klein scheutje water over de schouder, een soort vriendelijk gebaar om elkaar geluk te wensen. Tegenwoordig is het een enorm watergevecht waar je vooral als toerist niet aan ontkomt. En omdat wij geen mietjes zijn hebben wij ons de grootste waterpistolen die we konden vinden aangemeten en zijn wij de uitdaging aangegaan.
Na in onze eigen hotelbuurt een beetje met de buurtkinderen gespart te hebben zijn we met de skytrain naar Koh San Road afgereisd. Normaal schijnt dit een tragisch backpackerwalhallah te zijn, maar deze dag was de straat (en de straten eromheen) in handen van de Thai. Het was qua drukte vergelijkbaar met carnaval in Maastricht, er waren heel veel Thai en een paar toeristen, harde muziek en iedereen was doorweekt tot op het bot.
En naast het gooien met water is er gelukswens nummer twee; het smeren van een wit prutje op elkaars wangen.
En alles gaat heel vriendelijk. Je smeert iemands gezicht vol met blubber en die zegt:"thank you! Happy New Year!". Leuk toch? Alleen sommige toeristen konden er niet om lachen: "leave me the f*ck alone!!" Ja sorry hoor, dan moet je maar binnen blijven.

Songkran was echt de leukste verassing die Bangkok voor ons in petto had. De grootste teleurstelling waren de scammers en de conartists, daar hadden we veel meer van verwacht. We hadden allemaal leuke ideeen over hoe we de scammers zouden scammen, en niemand heeft het geprobeerd. Diepe diepe teleurstelling. Later spraken we een jongen die 200 dollar had verloren in een blackjackscam en daarna samen met de politie de scammers was gaan oppakken. Dat zijn pas avonturen!

Nu zijn we in Georgetown (Maleisie). Het regent hier elke avond, soms onweert het. Toch is het leuk, want de mensen zijn lief en het eten is geweldig, met dank aan de Indieers die hier wonen.
Ons spannendste avontuur hier is de reuzenvaraan die we gezien hebben. Minstens 1,5 meter lang, net een krokodil! Zomaar in het wild! Nou ja, in een botanische tuin. Maar zonder hek. En ook weer een groep brutale apen.

Morgen vertrekken we naar Pulau Pangkor, een zuidelijker gelegen eiland waar ze als het goed is veel strand hebben. Daar gaan we een paar dagen op het strand liggen en hopelijk beginnen we de 26ste met vrijwilligerswerk in een eco-village. Maar dat moeten we nog allemaal horen dus dat horen jullie dan weer later.

We hopen dat het goed gaat met jullie,

Veel liefs van Joan en Martha

• 20 April 2008 - 12:13

Coen:

Ha jongens, mooi hoor, dat Songkran, ziet er fantastisch uit. Ik kan me voorstellen dat Bangkok jullie niet zo trekt, Maleisie klinkt ook niet verkeerd.

Joan, dat muay thai gevecht moet toch wel een hoogtepunt zijn geweest, vet hoor!

Nog heel veel plezier en succes met jullie vrijwilligerswerk (en het vinden daarvan).

Groetjes, Coen

• 20 April 2008 - 19:35

10:

Happy new year dan maar!!
    leuke traditie met dat water!
    ziet er allemaal erg druk uit op t filmpje ,leuke indruk krijg je ervan,bedankt.
    grtz10

• 21 April 2008 - 08:16

Andrea:

Wat een goeie grap zeg...
    Ik ga na vrijdag mailen, dan heb ik vakantie... Nadat ik weer eens met fantastisch weer buiten moet leren voor een tentamen... Bleh, en deze keer moet ik hem echt halen.
    Kusje

• 21 April 2008 - 08:28

Inge:

ha lieverds!
    Dit verhaal is zo geschreven, dat het lekker leest en dat ik begrijp wat jullie aan t doen zijn, zonder te verdwalen in allerlei moeilijke namen van plaatsen en tempels (die toch in het verhaal staan)... in ieder geval: leuk verhaal!;-) ik had er bij willen zijn en water willen spuiten en witte goedjes willen smeren, dit klinkt al een stuk viezer dan wanneer jij het zegt martha!
    dit soort dingen maak je maar 1 keer mee als toerist en gelukkig kunnen jullie het waarderen, super.
    heel veel liefs en knuffels van een snotterende inge
    (hatsjie!)

• 28 April 2008 - 15:16

Sophie:

hoi,

Martha, ik heb je kaartje gekregen dank je wel! Het is snel gereisd want er staat een stempel van 23 april op en hij kwam vandaag (28 april) al aan.

liefs Sophie