Op naar de bergen! - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Martha en Joan . - WaarBenJij.nu Op naar de bergen! - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Martha en Joan . - WaarBenJij.nu

Op naar de bergen!

Door: Joan

Blijf op de hoogte en volg Martha en Joan

14 Oktober 2007 | Kyrgizië, Bisjkek

Dag allemaal!

Alweer bijna twee weken geleden sinds ons laatste bericht, en natuurlijk is er weer van alles gebeurd. In Oezbekistan hebben we Bukhara en Samarkand gezien - de parels van de zijderoute. Allebei ontzettend mooie steden, vol met moskeeen, medressa's en mausolea. Helaas was Martha ziek in Bukhara, en ik in Samarkand, maar dat mocht de pret niet drukken. We zijn er gelukkig wel in geslaagd veel te zien, maar hebben verder rustig aan gedaan. In Oezbekistan is toerisme erg in opkomst, voor ons was het behoorlijk wennen om opeens busladingen toeristen tegen te komen.

Daarna zijn we doorgereisd naar Tashkent, waar het gelukkig een stuk minder druk was. Tashkent is een relatief nieuwe, Russisch aandoende stad, vol met lange boulevards met bomen aan weerszijden. Hier moesten we een tijdje blijven om op onze visa voor Kyrgyzstan te wachten, maar we hebben onze tijd goed gebruikt:
- We zijn naar de zondagmarkt geweest om warmere kleren te kopen (het begint hier koud te worden, vooral 's nachts).
- We hebben de opera Bal Maskerade gezien, een erg interessante ervaring. Er werd gezongen in het Russisch en iedereen droeg prachtige kostuums. Drie uur is alleen wel een beetje lang…
- We hebben het geologie-museum bezocht, waar we een heleboel verschillende stenen hebben gezien en het skelet van een dinosaurus. Het mooiste hieraan was dat het museum echt een overblijfsel was uit de communistische tijd, en dat ze special voor ons in de zalen het licht aan moesten doen omdat we de enige bezoekers waren.
- We hebben een paar keer gegeten in een Koreaans restaurantje dat heerlijk eten had, een welkome afwisseling na alle shaslik.

Nadat we onze visums hebben opgehaald zijn we doorgereisd naar Fergana, om daar een traditionele zijdefabriek te bezoeken. Het was prachtig om het hele process van dichtbij te zien: het afrollen van de cocons, het maken van de draad, het weven en verven van de stof, en het knopen van tapijten. We hebben zelfs ook nog een paar mooie stukken stof op de kop kunnen tikken.

Vervolgens zijn we doorgereisd naar Osh (Kyrgyzstan), een vervelende, grauwe stad, maar een belangrijk transportknooppunt. De volgende dag meteen met Tim en Anna – twee Nieuwzeelanders die we ontmoet hebben – in een taxi doorgereisd naar de hoofdstad, Bishkek, waar we nu zijn. De tien uur durende rit van Osh naar Bishkek was echt prachtig, dwars door de bergen met onderweg een paar passen van meer dan drieduizend meter hoog. Het was wel even bizar om in de sneeuw te staan en dan te bedenken dat we een maand geleden in Iran nog midden in de woestijn waren, waar het 35 graden was.

Bishkek zelf is een aardige stad, maar er is niet heel veel te zien. We zijn naar een baletvoorstelling geweest, en zijn eindelijk weer eens een keertje fatsoenlijk wezen stappen. Morgen reizen we verder naar Karakol waar we de bergen in willen gaan om lekker uit te rusten, te wandelen en van de natuur te genieten. Hopelijk is het niet al te koud…

• 14 Oktober 2007 - 14:26

Fransje:

Wow, wat veel indrukken weer. Ik geloof dat wij ook iedere keer iets leren :-)

Hier gaat alles goed, we zijn nog steeds aan het wachten op nieuws voor Simon... volgend weekend gaan we naar oma.

Liefs Fransje

p.s: simon vroeg of jullie zo een voor hem kunnen meenemen ;)

• 14 Oktober 2007 - 14:31

Bep:

Top

• 15 Oktober 2007 - 08:45

Coen:

Haj jongens,

Ziet er weer schitterend uit. Hier nog steeds alles prima, in de tussentijd nog een paar keer naar Kaapstad geweest.

Het rugby is hier in volle gang. Gister de semi's van Argentinie gewonnen, zaterdag de finale tegen Engeland. Ik ben vrij en dus voor de buis.

Groetjes, Coen

• 15 Oktober 2007 - 08:53

Inge:

moooooiiii....

• 15 Oktober 2007 - 15:45

Trouwe Fan:

Leuk zoveel berichten, ik volg alle verhalen. Zal ik anders even vertellen hoe hetzelfde hier alles is ;) Nee he, ik mail wel weer....
    Kus Andrea

• 16 Oktober 2007 - 14:46

Irene:

Dag lieffies, gelukkig wisten we niet van tevoren dat jullie door de Ferganavallei zouden reizen.. de verhalen daarover!!! Verder heerlijk om weer een stukje mee te mogen reizen! En.. wat een contrast, nu met jullie in de sneeuw. Deze foto gaat naar opa en oma. Hou je haaks. Veel liefs, mam

• 16 Oktober 2007 - 14:47

Singe:

Ik leef wederom geheel mee! Wat een pracht!

• 16 Oktober 2007 - 17:51

Marten Voor Sosja:

Dag lieverds, ik gebruik dit forum om Sosja te vragen contact met mij op te nemen. 0612651327.

• 21 Oktober 2007 - 16:51

Hello :

hi, my name is yavuz.howe are you.to move (house) in turkey antalya thursday a day.and melike, burak aye ylmazer bus,with wednesday day's go antalya.u where new.u emeil addreses good picyure.goodbye
    kisss me
    my dear