Ziek en zo... - Reisverslag uit Lanzhou, China van Martha en Joan . - WaarBenJij.nu Ziek en zo... - Reisverslag uit Lanzhou, China van Martha en Joan . - WaarBenJij.nu

Ziek en zo...

Door: Joan en Martha

Blijf op de hoogte en volg Martha en Joan

29 November 2007 | China, Lanzhou

Hallo allemaal,

Alweer een tijdje geleden sinds ons laatste bericht, en uiteraard is er weer van alles gebeurd. Zo zijn we om te beginnen alweer pak em beet zo'n 2500 kilometer naar het Oosten gereisd, tweederde van de afstand naar Beijing.

Vanuit Kashgar hebben de zuidelijke tak van de Zijderoute gevolgd, die tussen het Kunlun gebergte en de Taklamakan woestijn doorloopt. Het is een weinig gebruikte - en daarom niet altijd even makkelijk te bereizen - route, maar daarom niet minder interessant.

Hoogtepunten waren:
- De prachtige woestijnlandschappen waar we met de bus doorheenreden.
- De zondagmarkt in Hotan, die werkelijk enorm bleek te zijn en waar je alles kon krijgen, van jade tot kamelen (500 euro) en van dode konijnen tot gebruikte linkerschoenen.
- Poolen in de openlucht in Charklik.
- Een graftombe in Cherchen met daarin vijftien mummies, waar de curator van het museum ons naar toe bracht.
- Mooie jade-stenen kopen voor weinig geld (althans, dat houden wij onszelf graag voor).
- De portier van ons hotel in Cherchen, die ons 's avonds laat de hele stad doorreed om nog wat te eten te vinden.

Dieptepunten waren:
- Shit, de Uighur eten ook Laghman.
- Hmmm... volgens mij zit er een karaokebar onder onze hotelkamer (en nee, Chinezen kunnen echt niet zingen).
- Nachtelijke telefoontjes voor een "massage".
- Chinezen die overal roken, in de lift, in de bus, in het internetcafe, echt overal...
- Een busrit door een open asbestmijn, waarbij de chauffeur tot onze verbijstering ook nog eens stopte voor een lunchpauze!

Maar goed, dus weer van alles meegemaakt, maar het was al met al toch weer een erg leuke ervaring, kijk maar nar de foto's! Na de zuidelijke Zijderoute zijn we aangekomen in Dunhuang, waar we de Mogao-grotten bezocht hebben. In een rotswand van twee kilometer lang hebben Boeddhisten door de eeuwen heen honderden grotten uitgehouwen, waarvan wij er een paar konden bekijken. Je had grotten die volgeschilderd waren met duizenden kleine Boeddha-tjes, prachtige muurschilderingen, standbeelden van Bodhissatva's en een ernorme grot met daarin een Boeddha van 35 meter! Helaas mocht je binnen geen foto's maken...

Een ander (onverwacht) hoogtepunt in Dunhuang was het Friendship Cafe, waar je naast heerlijk Chinees eten ook lekker kon ontbijten met yoghurt en fruit, pannekoeken en een tosti. Niet echt avontuurlijk natuurlijk, maar na een paar weken ontberen echt niet te versmaden. Helaas kwamen in Dunhuang ook de eerste ziekteverschijnselen opzetten, en heb ik (Joan) een dag met koorts op bed gelegen. Het leek allemaal niet echt ernstig, dus zijn we maar doorgereisd naar Jiayuguan.

Het Fort Jiayuguan vormt het meest westelijke punt van de Chinese muur. Het is mooi gerestaureerd, en er was ook een interessant museum in de buurt. Na overdag de bezienswaardigheden te hebben bekeken, zijn we 's avonds in de nachttrein richting Lanzhou gestapt. Ergens in het verhaal begon ik ook nog eens uit mijn oor te bloeden, dus besloten we om een paar dagen in Lanzhou te blijven omdat ik echt niet meer kon reizen. Dat was maar goed ook, want de volgende dag bleek ook Martha geveld, maar dan door een keelontsteking.

Al met al zitten we nu al meer dan een week in Lanzhou. Martha heeft flink last van haar keel gehad, en ik ontzettende pijn van mijn oorontsteking. Het bleek al snel dat ik een gat in mijn trommelvlies heb, en dat het nog wel even kan duren voordat dat genezen is. Gelukkig voelen we ons nu (na een paar dagen op bed) allebei alweer een stuk beter, en zijn we zelfs al in staat om wat uitstapjes te maken. Zo hebben we een Boeddhistische tempel bezocht en zijn we naar het (uitstekende) museum geweest.

Helaas is Lanzhou wel een vervelende stad om vast te zitten. De luchtkwaliteit is erg slecht (Lanzhou was pas geleden nog de meest vervuilde stad ter wereld) en het is er behoorlijk grauw. Hopelijk zijn we over een dag of twee weer genoeg aangestrekt om verder te kunnen reizen. We gaan dan naar Xi'an, de oude hoofdstad van China en het einde van de Zijderoute, en daarna richting Beijing.

Jullie horen nog van ons, heel veel groetjes!

• 29 November 2007 - 08:51

Marina:

Jemig, wat maken jullie veel mee en wat leggen jullie ongelooflijk veel kilometers af.
    Het is elke keer weer een feest om te lezen en te zien wat jullie allemaal meemaken.

Jammer dat jullie ziek zijn, hopelijk zijn jullie gauw weer op de been om jullie reis te vervolgen.

Van harte beterschap en een dikke zoen voor jullie beiden,
    Marina

• 29 November 2007 - 09:06

Elly:

Het is elke keer weer genieten van wat jullie meemaken...
    Van harte beterschap!

• 29 November 2007 - 09:31

Fransje:

Erg onwerkelijk die foto's. Ik geloof dat ik nog veel kan leren!
    Veel beterschap voor beiden.
    Komend weekend hebben we drie keer Sinterklaas; thuis maar met zijn vieren... en over drie weken zitten wij nu lekker aan het strand in de zon! :-)

Geniet ervan en wie weet zien we elkaar nog (kom ons anders even opzoeken in Singapore ;-))

Liefs Fransje

• 29 November 2007 - 10:49

Margot:

Beterschap! Mooie foto's! Zijn trouwens bij Etienne op babybezoek geweest! Ilja is een prachtkind en zal binnenkort kruipen met 'Usocia rules' op haar billen! Hoe mooi! Nog veel plezier verder! xxx Margot

• 29 November 2007 - 11:36

ANNE MARIE:

Na 4 telefoontjes binnen 5 dagen is het nu wel even radiostilte. Maar dat heb ik opgevat als: geen bericht, goed bericht. En ja hoor, het klopt.
    Druk met renoveren: Giel aan het verven, zaterdag nieuw raam en over 11/2 week trap bekleden. Druk dus.

Liefs, mamma

• 30 November 2007 - 08:54

Coen:

Haj jongens, ziet er weer heerlijk uit allemaal. Een hele andere wereld dan hier.

Heb wat blauwe plekken en een bult op mijn kop van het paintballen 2 dagen terug, wat overigens te gek was.

Wordt maar gauw beter en blijf berichten posten, groetjes!

• 30 November 2007 - 12:38

Jorike:

Hi Honnies,

Amazing wat een avonturen! Vervelend dat jullie allebei ziek (en niet een beetje) zijn, maar time wise fijn dat jullie lichamen besloten om het in ongeveer dezelfde tijd te doen. Ik geniet van jullie verhalen en foto's, maar hopelijk is het in real life nog 100 keer beter! Enjoy & take care.

Dikke kuzzz

• 02 December 2007 - 20:35

Marja:

Van harte beterschap gewenst! Het lijkt me vervelend om niet lekker te zijn op reis! Toch hebben jullie weer veel mooie verhalen en foto's met ons gedeeld. Erg leuk om door jullie ogen een ander deel van de wereld te ontdekken. Rust lekke uit en veel beterschap!
    groeten van Marja
    PS Misschien vind je het leuk om te wat te horen van scouting: het berghok is tegenwoordig in de helft van ons vroegere achterste leidinghol en het berghok is omgetoverd in een leidinghol, inclusief computer etc.

• 07 December 2007 - 12:42

Christiaan:

Hey Joan en Martha! Ik hoop dat jullie allebei weer hersteld en 'on the road' zijn.

Als ik jullie mooie foto's bekijk is het een onwijs contrast met hier. Daar alles een beetje grauw en koud, hier op Borneo alles groen en HEET! Toch ben ik best jaloers op die supervette muts en jas-met-bontkraag van Martha, haha.

Grappig dat je nu pas je eerste boeddistische tempel gezien hebt. Geloof me: in ZO-Azie word je er letterlijk mee doodgegeooid. Hier in islamitisch Maleisie mis ik ze eigenlijk wel een beetje...

En wat was nou het vlees dat vader 's avonds op tafel zet?

Groetjes, ook van Sabien!

• 07 December 2007 - 14:21

Singe:

Beterschap luitjes. Probeer een gerecht dat goed bevalt mee te nemen over de grens als achterafje als je iets raars hebt gegeten. Kan helpen misschien.

Heb maandag mijn eerste echte werkdag dus wens me succes. Moet gaan pendelen naar Veenendaal voor een functie als [B]adviseur duurzame energie[/B]. :)