Uighurland - Reisverslag uit Kashgar, China van Martha en Joan . - WaarBenJij.nu Uighurland - Reisverslag uit Kashgar, China van Martha en Joan . - WaarBenJij.nu

Uighurland

Door: Martha

Blijf op de hoogte en volg Martha en Joan

07 November 2007 | China, Kashgar

Dag lieve allemaal,

Het is eindelijk zover: We zijn de grens tussen Centraal- en Oost-Azie gepasseerd en bevinden ons eindelijk in China. We vertrokken vanuit Osh in een slaapbus (daar staan stapelbedden in waar de Chinezen zelf nog niet eens inpassen) en die bracht ons in 26 uur naar Kashgar. Tijdens de rit zijn we over vele grenzen heen gestapt, waaronder het gezamelijk in een rijtje naast de bus plassen. Halverwege de rit werd de deken van onze reisgenote gestolen door de (hele) oude tandeloze man die onder haar sliep. Hij weigerde bij hoog en laag het ding terug te geven en gaf pas toe toen de chauffeur erbij werd gehaald. Maar ja, hij had een vrouw in Osh EN een in Kashgar, dus hij vond dat hij het recht had om dingen te eisen.

Maar goed, China dus. Na weken van lamsvet en lever met rijst waren we wel toe aan iets anders. Watertandend bij de gedachte aan pekingeend en fou yong hai stapten we uit de bus. Maar wat een pech: de grens heeft niet veel veranderd aan de eetpatronen van de mensen. Ook hier hangen overal uitgebeende schapen aan haken en kan je je kont niet keren zonder op een orgaan-sjasliek te stuiten.

Toch is het stiekem heel erg leuk hier. Er is een vreemde mix van Chinezen en Turkmen aan de gang (oorspronkelijk woonden hier natuurlijk ook helemaal geen Chinezen, die zijn hier door de communistische partij geplant om te voorkomen dat de Uighur in opstand komen). De facades langs de grote straten zijn allemaal chinees, met karakters, mooie witte tegels, felle neonborden en gouden draken. Maar achter deze eerste rij gebouwen vind je de oude stad, die vergelijkbaar is met de dorpjes die we in Iran hebben gezien. Mannetjes met moslimhoedjes op hun hoofd, vrouwen met hoofddoeken, onwijs veel straatventers en teksten in het Arabisch. We vinden het heel leuk om helemaal terug te vallen in de moslimcultuur, maar stiekum maken we af en toe wel gebruik van de Chinese pretjes: een schoon hotel met een douche met warm water(er is een god); een eenmalige hamburger met frieten en een cappuchino in een Frans cafe.

Het Chinenglish is ook grappig. Wat maken jullie van de volgende zinnen?(gevonden op gevels)
- All kinds of hand made knife sale and wholesale department
- Marvellous stone jadearticle curio eurasian commodity
- Antient and ethnic handcraft old things store
- Folk custom & cultural scenic spot visitor service centre

Voor de gevorderden hebben we deze zinnen (uit de badkamer van het hotel):
- Running water can not drink directly
- Fall asleep asking finish hanging safe chain in the front
- Ask use the anti-skidding cushion be careful about a landslip

Soms lijkt het of ze het erom doen.
Gisteravond liepen we langs een plein waar harde muziek over schalde. Tot onze (hele) grote pret was daar een hele groep mensen dansjes aan het doen! Het leek wel een musical en het was heel bizar. Speciaal voor Sosja een filmpje erbij (zie filmpjes). Speciaal voor marja een Uighur-Chinese man op de foto.

Wees niet als mieren op een hete plaat, kijk niet naar de wereld vanaf de bodem van een put en bedenk: wanneer een man meloenen plant, zal hij ook meloenen oogsten.

• 07 November 2007 - 12:18

Andrea:

Heeeey,
    Ja die slaapbussen zijn leuk, daar heb ik ook in opgerold gelegen toen ik daar was! Ik ben heel benieuwd wat jullie van China vinden.. En jeetje wat reizen jullie snel zeg.. Ik ga snel even een lange up date mail sturen, heb nog wel wat dingen te vertellen maar nu moet ik naar college...
    Dikke Kus

PS je hebt een heel leuk 'Rampen' Halloweenkamp gemist, zie de foto's op www.dryadezeist.nl

• 07 November 2007 - 13:25

Anne Marie:

leuk allemaal, zeg. Dat dansen op straat zagen we ook in Beijing, soms zelfs met livemuziek. Vaak hadden ze ook wimpels, pluizebollen o.i.d. in de handen waarmee sierlijke figuren werden gemaakt. Heel apart. We zijn benieuwd hoe de route verder gaat lopen.

liefs, mamma

• 07 November 2007 - 15:11

Fransje:

Leuk weer, ook met de foto's. Ben benieuwd naar jullie uiteindelijke live verhalen erbij.
    De vlaggetjes zijn ook weer geprikt!

Liefs Fransje

• 08 November 2007 - 10:11

Sosja:

Ik heb nooit begrepen waarom we hier niet met z'n allen dansjes doen op het neude! Als je dat filmpje ziet word je toch meteen intens gelukkig...
    Knuffel

• 09 November 2007 - 09:29

Coen:

Hallo,

Wat een heerlijke verhalen weer. Ik zie dat grenzen worden verlegd, Zowel fysiek als mentaal. (Eerst Joan op een kameel, nu op een paard!!?) Ik geniet met jullie mee.

Hier nog steeds alles heerlijk. Druk druk druk met werken (hoogseizoen), maar wel leuke dingen gedaan in mijn vrije tijd.

Groet

• 11 November 2007 - 17:13

Hans&Ankie:

Wat een waanzinnig leuke reis maken jullie zeg ! En wat een avonturen, prachtig ! Gisteren van Irene deze site doorgekregen (we waren op opa's verjaardag). We genieten van de foto's en de verhalen.
    Veel plezier verder.
    Groetjes van Ankie, Hans, Sander en Arian

• 18 November 2007 - 10:49

Els & Ellen:

Hallo Martha en Joan!
    Wij houden jullie reis goed bij en vinden de berichten ontzettend leuk. Wat een beleevenissen zeg! Wij denken aan jullie en wensen jullie veel geluk...Liefs Els & Ellen & Kids