We vervolgen de reis... - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Martha en Joan . - WaarBenJij.nu We vervolgen de reis... - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Martha en Joan . - WaarBenJij.nu

We vervolgen de reis...

Door: Joan

Blijf op de hoogte en volg Martha en Joan

12 Januari 2008 | Vietnam, Hanoi

Dag allemaal,

Ten eerste allemaal een heel gelukkig 2008 toegewenst! Wij hebben oud & nieuw gevierd in Hanoi, een heel "speciale" ervaring. Met een fles (nep)champagne in de hand (vuurwerk is helaas verboden) zijn we naar het Hoan Kiem meer gegaan - een grote vijver midden in Hanoi - waar enige oud-en-nieuw-festiviteiten zouden plaatsvinden. Daar aangekomen was er inderdaad een podium opgericht, waar om kwart voor twaalf "Happy New Year" gedraaid werd, waarna ze de boel begonnen af te breken. Lauwe boel dus... Voor de avondklok van twaalf uur die normaal voor de horeca geldt wordt met de jaarwisseling blijkbaar geen uitzondering gemaakt. (Waarschijnlijk is het met Tet, het Vietnamese nieuwjaar, wel anders.) Tot groot vermaak van alle Vietnamezen werd er door de westerlingen wel afgeteld naar twaalf uur, waarna we de champagne ontkurkt hebben en elkaar in de armen vlogen. Voor mij een alcoholvrije jaarwisseling (antibiotica...), dus Martha heeft in haar eentje moeten genieten. Daarna nog wat door stad gestruind, maar er was niet heel veel te beleven.

De volgende paar dagen hebben we uitgebreid Hanoi bekeken. We hebben rondgestruind door de oude binnenstad; hebben een boottocht gemaakt naar de Parfum-Pagoda; zijn naar een voorstelling met waterpoppen geweest; hebben het mausoleum van Ho Chi Min gezien (van buiten); de literatuurtempel; het kunstmuseum; en nog veel meer.... Gelukkig hadden we ook nog tijd over om lekker uit eten te gaan, ijsjes te halen, aardewerk te kopen (pap & mam, er komt een doos van 15kg aan, over een maand of drie) en naar de bioscoop te gaan (uiteraard wederom onze favoriet, Jet Li). Uiteindelijk zijn we ruim een week in Hanoi gebleven, want ik moest naar de KNO-arts voor controle. Daar aangekomen (4 januari) bleek dat mijn oor nog niet echt verbeterd was, dus nog een week antibiotica doorslikken, en dan weer terug op controle.

Maar goed, we hadden geen zin om nog een week in Hanoi te blijven, dus we hebben de tijd gebruikt om wat rond te reizen in de omgeving. Eerst hebben we een tweedaagse boottocht gemaakt in Halong Bay, een prachtig kustgebied met honderden eilandjes (en honderden toeristen). We sliepen op een oude "Junkboat", die ons door de baai rondvoer. In plaats van met de tour terug te gaan naar Hanoi hebben we de veerboot gepakt naar Haiphong, een grote havenstad. De stad was vanuit toeristisch oogpunt niet heel interessant, maar daarom ook juist weer wel, omdat er geen toeristen waren. Op straat lekker schaal- en schelpdieren gegeten, die je zo kon uitkiezen uit het aquarium. De volgende dag zijn we doorgereisd naar Ninh Binh, waar we scooters hebben gehuurd om een groot nationaal park in buurt te bekijken. Mijn god wat gaan die dingen hard (125 cc), wel even wat anders dan in Nederland. Prompt hebben we - onervaren als we zijn - ook allebei ons been verbrand aan de knalpijp. Het park, Cuc Phuong, was erg de moeite waard. Er was een opvangcentrum voor apen bij, waar een groep Gibbons een herrie maakte alsof er een stuk of twintig ambulances voorbij kwamen. Na genoten te hebben van deze kakofonie zijn we diep het park in gereden, en hebben we een prachtige wandeling door de jungle gemaakt.

Nu zijn we terug in Hanoi, waar we gisteren weer naar de dokter zijn geweest. Goed nieuws, mijn oor is bijna helemaal beter! Ik hoef niet meer terug te komen op controle (als ik nergens meer last van heb), dus zijn we weer vrij om te reizen! Vanavond gaan we dan ook met de nachtrein richting Hue, de oude hoofdstad van Vietnam. Maar eerst stoppen we om een aantal overblijfselen uit de Vietnam-oorlog te zien, zoals de Vietcong-tunnels. Martha knijpt hem nu al, want ze schijnen erg nauw te zijn...

Tot de volgende keer maar weer!

  • 12 Januari 2008 - 10:11

    Sophie:

    Hoi!
    Wat is het toch fijn om jullie berichtjes te lezen. Ik heb zo'n echte januari dip en ook nog eens heel druk met mijn studie, Na vanmorgen niet-uitgerust wakker te zijn geworden wordt ik helemaal vrolijk van jullie verhaal en mooie foto's! Vanmiddag naar scouting, een beetje buitenlucht is ook wel fijn, ook al regent het hier.
    liefs Sophie

  • 13 Januari 2008 - 06:44

    Elly Van Zoelen:

    Hoi Joan en Martha,

    Al zit ik aan de andere kant van de wereld, het is toch heel leuk jullie avonturen te lezen. Ik zou het allemaal best eng vinden. Vandaag ben ik met de kayak op de oceaan geweest. Was best spannend. Alleen de landing ging niet zo best....
    Groetjes,
    Elly

  • 13 Januari 2008 - 08:21

    Fransje:

    Hi there,

    Ook voor jullie een heel gelukkig 2008, dat jullie maar mogen genieten van alles! Fijn dat je oor weer beter is.
    Leuk om de foto's weer te zien. En wij Nederlanders dachten dat we veel op de fiets konden dragen... haha.
    Wij zijn na een vermoeiende en vertraagde vlucht weer terug uit Sydney, back to reality.
    Veel plezier maar weer!

    Liefs Fransje

  • 13 Januari 2008 - 13:53

    Sosja En Nicole:

    Jullie rijstvelden zijn anders dan die van ons. Eten jullie ook alleen nasi?
    VEel plezier nog in Vietnam en bijna Cambodja...
    xxxxxxxxxxxx

  • 13 Januari 2008 - 14:44

    10:

    Goed om te horen dat je oor weer oke is!
    Mooie foto s .
    Leuk die foto van die bloemen op de fiets
    grtzz 10

  • 14 Januari 2008 - 10:20

    Jorike:

    Hi Honnies,

    Is altijd een ervaring om Kerst, Oud en Nieuw en andere feestdagen ergens anders te vieren! Maar zo te horen waren die van jullie de moeite waard, fin dat Joan zijn oor aan de beterende hand is, lijkt me namelijk wel een pijnlijke bedoeling! Geniet van dit nieuwe land en alle ervaringen & indrukken, ik hoop dat 2008 jullie veel liefde, plezier en ervaringen brengt.

    Dikke kuzz Jorike

  • 14 Januari 2008 - 12:54

    Jos Bax:

    Lieve mensen, Alleerst natuurlijk de allerbeste wensen en een heel gezond jaar gewenst en dat jullie nog maar heel veel mooie ervaringen mogen opdoen. Wij zijn net terug uit de Eifel en hebben daar een supergezellig weekend in het huis van Marian doorgebracht met het scoutingbestuur van Dryade. Cees, Karen, Nelleke, Marian, Evelien, Brigitte, Mathijs en ik. We hebben zaterdag een wandeling gemaakt van 6 uur met onderweg natuurlijk koffie met gebak en zondag het nog eventjes in het klein overgedaan maar 2 uur. Mathijs heeft nu spierpijn in zijn benen maar dat gaat wel weer over. De sfeer was heel gezellig we hopen jullie van de zomer of het najaar wel weer ergens te spreken en voorlopig mail ik af en toe wel via deze site. Veel groeten van mij en Mathijs natuurlijk.

  • 21 Januari 2008 - 11:16

    Marina Van Geelkerke:

    Lieve Martha en Joan,

    Wat fijn Joan dat je oor beter is en jullie verder kunnen reizen.
    Wat een prachtige foto's hebben jullie gemaakt. De Drip koffie lijkt me niet te drinken, doe mij maar DE-koffie.

    Goede reis verder en geniet ervan.

    Dikke zoen
    Marina

  • 21 Januari 2008 - 12:08

    Bart En Tita:

    Hee wereldreizigers,

    Zijn de pakken e.d. mooi geworden?? Waar zitten jullie nu? Wij inmiddels in Dalat, waar we morgen voor 4 dagen achterop de motor gaan bij de beroemde Easy Riders. Zij brengen ons naar Mui Ne Beach, waar we een paar dagen gaan bakken. Daarna Saigon. Zit er dan nog een etentje in? Anders misschien in Cambodja/Laos!

    Liefs Bart en Tita

  • 23 Januari 2008 - 14:03

    Hildegard:

    Hoi Weerldrijziger!
    Ik geniet nog steeds van jullie mooie Foto's en verhalen. Gelukkig gaat het weer goed met Joan. Nog veel plezier en blijven jullie a.u.b. veel foto's maken genieten wij hier ook.

    Groetjes Hildegard

  • 28 Januari 2008 - 19:34

    Laila Mathias:

    he die martha (en joan),
    wat een avonturen maken jullie mee zeg, fantastisch! ben een klein beetje jaloers en voel me een beetje een saaie zwangere, die wellicht pas over 18 jaar een stukje zijde route kan gaan doen! wel fijn dat de ontsteking van joan bijna over is. nou, ik zal niet al te veel klagen hoor, het is hier volop zomer in pretoria en we genieten met volle teugen van zon en zwembad. ik ben niet meer misselijk en moe en heb een mooie bolbuik en heb de eerste bewegingen van de kleine (werknaam henkie)gevoeld. er komt veel bezoek uit ned aan(jammie, salmiak lollies, maar niet te veel vanwege gevaar voor te hoge bloeddruk)en als zwangere kan ik me nog wel laten rondrijden in wildparken. Ja, het leven is zwaar hier!

    Geniet ze! ik lees graag jullie belevenissen (als er tenminste geen stroomstoringen zijn).

    baie drukkies laila

  • 29 Januari 2008 - 15:26

    Singe:

    Wat! GIBBONS! Dat is TE VET!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Martha en Joan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 42316

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2007 - 09 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: