Door de woestijn - Reisverslag uit Tasjkent, Oezbekistan van Martha en Joan . - WaarBenJij.nu Door de woestijn - Reisverslag uit Tasjkent, Oezbekistan van Martha en Joan . - WaarBenJij.nu

Door de woestijn

Door: Martha

Blijf op de hoogte en volg Martha en Joan

01 Oktober 2007 | Oezbekistan, Tasjkent

Asalam Aleikum allemaal, vrede en democratie zij met jullie!!!

In het vorige bericht zijn we (diep onder de indruk van de grote Turkmanbashi als we waren) vergeten te noemen dat we in Mashad, Iran, een van onze grootste avonturen tot nu toe hebben beleefd. We hebben daar (net als de miljoen pelgrims die daar elk jaar heen trekken) de tombe van de 8e imam, Imam Resa bekeken. Voor moslims is dit vergelijkbaar met de tombe van een van de 12 apostelen bezoeken. Rondom de tombe is een groot complex, met moskeeen, pleinen, duiven en torens. In het midden is een groot gebouw met een koepel en gangen met glittergoud, spiegeltjes en zachte tapijten. De meeste pleinen en natuurlijk het gebouw met de tombe zijn strikt verboden toegang voor niet-moslims. Wij zijn (nietsvermoedend, want de lonely planet lag in het bagagedepot)toch een verboden plein opgelopen (martha gehuld in chador) en voor we het wisten werden we door pelgrims onder de vleugels genomen en van elkaar gescheiden ("nee, jij moet hier naar binnen, je man daar"). Dat we niet moslim waren kwam niet bij ze op, waarom zou je anders hier zijn? En een moment later liepen we door het verboden gebouw, en ineens was daar (toch nog onverwacht) het gouden hek wat om de tombe heen staat. De vrouwen verdrongen zich om het hek aan te kunnen raken en overal werd gehuild, gebeden en koran gelezen. Ik heb me nog nooit tegelijk zo geschaamd (stomme toerist bevuilt met onreine voeten heiligdom) en zo blij gevoeld (er zijn maar heel weinig niet-moslims die dit mochten meemaken). Het was echt heel erg bijzonder.

Zapp, terug naar Turkmenistan. Na Ashgabat zijn we met een jeep de woestijn ingetrokken. Onze chauffeur heette Andrej , sprak geen woord engels en reed als een rallycoureur. We reden langs groepen kamelen, woestijnratten en marmotten naar het midden van de grote woestijn, naar Darvaza. Daar is een krater die brandend gas spuugt. DE plaats om in de woestijn te overnachten, kampvuur te maken, sjaslik te bakken en Wodka te drinken. Dikke pret, vooral toen Andrej (twee flessen wodka achter de kiezen) onder het roepen van "kasparov! Kasparov!" Joan wist uit te schakelen tijdens een potje schaken.
De volgende nacht was minder leuk - na uuuuuren door de woestijn rijden over hobbelweggetjes, meerdere moterproblemen en een lekke band - belandden we in een oud Russisch hotel in Dashogus, zonder water. Terwijl ze bij de receptie hadden BELOOFD dat er water........ nou ja, daar moeten we maar aan wennen.

De grensovergang was spannend: een enorme kudde schreeuwende en duwende mensen tegen een hek die door een boze soldaat worden uitgekafferd en af en toe mag er iemand langs. Wij werden als toeristen voorgelaten maar het was wel heel bizar. In Khiva waren ineens overal groepen toeristen (duitsers, fransen) en dat was zo'n cultuurshok dat we van schrik na een nacht in een bus gesprongen zijn en doorgereisd naar bhukara, waar we nu zijn.

Groetjes en veel liefs!

• 01 Oktober 2007 - 14:18

Sosja:

Weer mooie verhalen en jawel de eerste foto's met de kiesons united trui, wij zijn trots om zo stiekem ook de wereld te veroveren. En geniet van het moment dat jullie straks weer water hebben. Knuffel

• 01 Oktober 2007 - 14:31

10:

Wat een andere "wondere" wereld!
    groetjes.

• 01 Oktober 2007 - 15:16

Fransje:

Het lijkt net een of ander sprookje waar jullie zijn... Op de kaart hier zijn inmiddels alle vlaggetjes geprikt!

Simon is in principe uitgekozen voor de baan maar het is nog niet zeker of er genoeg budget is (welkom in de westerse wereld), dus we moeten nog even afwachten...

Liefs Fransje

• 01 Oktober 2007 - 20:37

Inge:

wow! super mooie foto's en verhalen. ik voel mijn reislust borrelen.
    dan ga ik nu maar een glaasje water drinken...
    alaaf en houdoe

• 02 Oktober 2007 - 18:44

Hello:

howe are you
    my msn addreses yilmazeryavuz@hotmail.com tnks love you joan and matrah
    bye kisss mee yilmazer and family

• 03 Oktober 2007 - 10:27

Jorike:

Wow, ik lees jullie berichten met heel veel plezier en soms een beetje weemoed. De Nederlandse normen en waarden vervagen...Ben benieuwd hoe jullie het straks vinden om weer terug te zijn...Maar dat is iets voor later, nu eerst nog heel veel genieten van alle landen, geuren, mensen, kleren, kleding, eten, gastvrijheid, gebouwen, auto's, dieren, elkaar, etc. Enjoy,

Dikke knuffel

• 03 Oktober 2007 - 12:49

Marja:

Hoi,
    Wat een mooie avonturen maken jullie mee! Ik vind het erg fijn voor jullie dat het zo goed gaat en dat jullie zo genieten. Ik kan me voorstellen dat je je soms een 'stomme toerist' voelt, maar ik vind dat, als je alle dingen die je ziet op waarde kan schatten, je minstens het woordje 'stomme' wel weg kan halen. Ik wens jullie nog heel veel mooie avonturen toe.

groeten van Marja

• 04 Oktober 2007 - 15:21

Hello:

howe are you, and özbekistan and my msn mesaj tnks.gülah,melike and burak good to send one's complimer.

• 07 Oktober 2007 - 16:43

Camiel:

Hey jullie daar,

Ik heb geen woorden voor jullie verhalen, fantastisch; Ben best wel jaloers :-)
    Tot 'snel'.

Ook van Anne,

Camiel

• 10 Oktober 2007 - 20:22

Joost:

Dope shit daar. Lees met plezier jullie berichten. Veel plezier en sterkte nog. Een dikke knuffel van Joost en Henriette