Teheran - Reisverslag uit Teheran, Iran van Martha en Joan . - WaarBenJij.nu Teheran - Reisverslag uit Teheran, Iran van Martha en Joan . - WaarBenJij.nu

Teheran

Door: Martha

Blijf op de hoogte en volg Martha en Joan

21 September 2007 | Iran, Teheran

Lieve allemaal,

Teheran is een ongelofelijke stad. We zijn hier sinds zondag en wat een lange week in een vieze stad leek te worden werd een paar dagen in een bruisende metropool. Teheran is een stad van tegenstellingen.
In het noorden vind je de rijke buurten waar de mensen engels of duits spreken, geld hebben om kleren van Diesel of Benneton te kopen en waar de hoofddoeken zeer modern op half zeven hangen. De zonnebrillen en haardrachten zijn er enorm en de mannen dragen strakke shirtjes en Allstars. De gepleisterde neuzen (neuscorrectie) zijn niet te tellen.
In het zuiden kan je fruit van handkarren kopen, kost alles veel minder, zie je meer chadors en kan je een taxirit krijgen achterop een brommertje. Maar overal zijn ontzettend veel mensen en nog meer auto's (dat kan natuurlijk niet maar je snapt het idee), oversteken is hier een taak op gymnasiumniveau en de luchtvervuiling heeft ons in een klap 10 jaar ouder gemaakt. Toch beginnen we zo langzamerhand echt wel gehecht te raken aan deze stad. Alles lijkt hier mogelijk te zijn, als je maar de juiste mensen kent. Je kunt hier de nieuwste cd's en dvd's krijgen, alle soorten eten (japans, italiaans, indiaas) en drinken (bv koffie), kleding, internet, boeken, wat je ook zoekt, het is ergens te krijgen. Zelfs vette grote feesten en sterke drank, maar daarvan hebben we zelf helaas niet kunnen profiteren.

Tussen deze moderne, soms zelfs New York- achtige taferelen vind je dan af en toe een paleis of een moskee. Zo hebben wij het zomerhuis van de Sjah bezocht, zijn normale paleis en ook zijn kantoor, waar we naast de perzische tapijten en kroonluchters een heuse collectie moderne kunst ontdekten, waaronder werken van Picasso, Dali, Miro en Andy Warhol. We zijn Thomas gaan opzoeken(onze man in Teheran) en we hebben een paar nachten gelogeerd bij David, een spaans/iraanse stagiare uit duitsland die werkt voor de spaanse ambassade hier en die wij hadden ontmoet in Yazd.

We zijn met David en zijn vrienden uitgeweest in een hippe koffietent (espresso 3,- euro) wat het alternatief is voor een biertje pakken in een cafe. We hebben zelf al een ritje gemaakt op een brommertaxi (samen achterop en tussen de auto's doorscheuren) en we hebben sinds lange tijd weer kunnen koken dankzij de keuken van David.

Vandaag is Joan jarig en na een prachtige cake met kaarsjes (en slagroom) zijn we voor een nachtje verhuisd naar een superluxe hotel met een bad, een keuken in je kamer, een dvd-speler en badjassen. En nu gaan we eten in het sjieke restaurant waar ze zelfs kaviaar hebben. En dan morgennacht weer verder richting Mashad, waar we weer moeten gaan wennen aan een strak religieus regime, omdat dat DE heilige plaats voor Sjiieten is. En dan de 25ste naar Turkmenistan.....

heel veel liefs van Joan en Martha

ps: bedankt voor de leuke felicitaties!!

• 21 September 2007 - 16:31

Andrea:

Hey, Ik vroeg me net af of jullie nog leefden, maar ik ga maar uit van mijn eigen reisgedachte... Geen bericht is goed bericht!!!!
    En zoals het wederom blijkt is dit zeker waar. Ik ben keihard aan het blokken voor mijn tentamen volgende week, dus dit soort leuke afleidingen zijn zeker niet weg.
    Jullie krijgen nog de groetjes van mijn ouders (Joan kent ze niet, maar Martha wel)
    En Joan gefeliciteerd!

Liefs,

Agaath

• 22 September 2007 - 09:43

Sabien En Chris:

Nog van harte gefeliciteerd!! Zo te zien hebben jullie het heel naar jullie zin daar. Hier in het verre oosten is alles ook nog prima!

Veel groetjes,

Sabien en Christiaan

• 22 September 2007 - 11:56

Coenraad:

Hoihoi,

Van harte gefeliciteerd broeder, alles ziet er super uit en ik geniet steeds weer van jullie verhalen. Hier is het heerlijk. Hard werken, maar als ik vrij ben lekker lunchen en wijn drinken. Gisteren naar Kaapstad geweest. Schitterende plek, maar net als bij jullie een stad van tegenstellingen (overal waar je komt eigenlijk). Dit is overigens wel erg interessant.

Groetjes, Coen

• 22 September 2007 - 14:49

10:

Joan nog GEFELICITEERD he?
    Mooie fotos vooral van die brug bij Esfahan !
    SUPEr reis hoor!!
    groetjezzz

• 22 September 2007 - 18:03

Jorike:

Dag Lieverds,

Allereerst nog de allerbeste wensen voor Joan, ik denk dat dit een verjaardag was om nooit te vergeten! Echt super dat jullie de site zo goed up to date houden en ons met wat foto's en verhalen een beetje een indruk geven van datgene wat jullie allemaal mogen meemaken. Geniet nog even van Teheran, volgens mij zijn er in de afgelopen jaren wel wat zaken veranderd (toen wij opzoek waren naar een internet cafe en er maar geen konden vinden was een een zakenman onze reddende engel, aangezien hij aanbood om zijn internet in zijn kantoor te gebruiken. Dit leidde weer tot ijseten met het hele kantoor en een bezigheid van een hele middag...). Ik ben benieuwd naar jullie volgende avonturen. Enjoy,

Dikke kuzzz Jorike

• 23 September 2007 - 12:05

Margot!:

Joan! Gefeliciteerd!
    En een kusje voor Martha!
    xxx

• 24 September 2007 - 07:13

Fransje:

Julie pakje is binnengekomen, bedankt! Erg mooi!

• 24 September 2007 - 12:00

Marina Van Geelkerke:

Joan, ik lees vandaag pas dat je jarig bent geweest. Alsnog van harte gefeliciteerd met je 27ste verjaardag.
    Nog heel veel reisplezier samen met Martha.

Een dikke zoen
    Marina