Vertellingen van 1001 nacht - Reisverslag uit Eşfahān, Iran van Martha en Joan . - WaarBenJij.nu Vertellingen van 1001 nacht - Reisverslag uit Eşfahān, Iran van Martha en Joan . - WaarBenJij.nu

Vertellingen van 1001 nacht

Door: Joan en Martha

Blijf op de hoogte en volg Martha en Joan

11 September 2007 | Iran, Eşfahān

Dag allemaal,

Na de voetstappen van de Perzische vorsten Cyrus, Xerxes en Darius te hebben gevolgd, zijn we verder gereisd naar de prachtige woestijnstad Yazd. Yazd is de hoofdstad van het Zoroastrisme, de oude Perzische staatsgodsdienst, vernoemd naar de profeet Zarathoestra. Ook staat de stad bekend om zijn Badgirs (torens op huizen die wind opvangen en naar beneden brengen - een soort middeleeuwse Airco) en Qanats (ondergrondse waterkanalen die water van de bergen naar de stad brengen).

We zijn beland in het Silk Road Hotel, een prachtige verbouwde Caravanserai waar je heerlijke Iraanse gerechten kunt eten en 's avonds op het dak waterpijp kunt roken met uitzicht over de stad. Het was er erg gezellig, we hebben wederom gepokerd met een gezelschap van vele nationaliteiten en ook de nodige potten geschaakt.

In Yazd hebben we lekker gewandeld door de kleine straatjes van de oude stad, kleren gekocht in de Bazaar en thee gedronken in een oude Hamam. Ook hebben we een Zoroastristische (wat een woord...) vuurtempel bezocht en de "Torens van de stilte" waar de Zoroastristen hun doden lieten liggen om door de gieren te worden opgegeten zodat de elementen niet vervuild worden door het zielloze lichaam. Als het linkeroog eerder werd opgegeten dan het rechteroog, voorspelde dat niet veel goeds voor de ziel van de dode....

Samen met de Australiers Lincoln en Nick zijn we na een paar dagen Yazd naar een oase in de woestijn in gereisd waar een Iraanse familie een klein gasthuis runt. Het landschap is er echt prachtig en bizar tegelijk. Zandduinen, zoutmeren, uitgestrekte vlaktes, grillige gebergtes en oases. Uiteraard hebben we zoals de ware toetist betaamt ook een tocht op een kameel gemaakt. We zijn er nog steeds van ondersteboven!

Vanmiddag zijn we aangekomen in Esfahan, wat de mooiste stad van Iran schijnt te zijn. Wel even rauw op je dak zo'n drukke stad, na een paar dagen in de woestijn. Morgen gaan we de boel verkennen, maar daarover later meer.

Groetjes en tot snel...

• 11 September 2007 - 20:33

Sosja:

Ojawel de eerste!
    Klinkt weer geweldig allemaal en geloof meteen dat de kameeltocht een stuk avontuurlijker was dan die in egypthe. Ik mail je snel xxxxx

• 11 September 2007 - 21:23

Petra:

fijn te lezen en te zien dat jullie het naar jullie zin hebben. martha: het zal wel erg wennen zijn om je zelf te verstoppen en joan: kijk wel goed waar martha heen loopt met zo'n jurk aan anders neem je nog een vreemde mee. liefs en heel veel succes petra, ik geniet van jullie foto's en jullie verhalen.

• 11 September 2007 - 22:25

Margot:

VET! Ik wil ook naar Iran! xxx Margot
    Ps. Hebben jullie in Istanbul in zelfde hotel geslapen als tijdens sociologiereis? Dakterras met uitzicht op moskeeen kwam mij bekend voor! :)

• 12 September 2007 - 07:47

Fransje:

Wow, erg mooie foto's... toch net iets anders dan aussie hè... Heb op mijn werk een grote landkaart naast me hangen dus kan steeds bijhouden waar jullie zijn.

Liefs Fransje

• 12 September 2007 - 08:15

Andrea:

Hooi,
    Wat zijn die gasten met die knotsen aan het doen???? Het is geen knotsbal volgens mij :P Maar het lijkt me leuk om te leren.
    Hier nog steeds alles goed, het weer begint nu steeds herfstiger te worden (bah) en mijn fiets is gejat.... Afgelopen zondag waarschijnlijk voor het laatst geBBQ-ed....
    Kus
    PS Sexy foto Joan, maar wel erg Close-up

• 13 September 2007 - 06:50

Elly:

Wat een avontuur beleven jullie! En wat ben ik blij dat ik dat met jullie verhalen een beetje mee mag beleven. Echt iets heel anders dan down under....
    Geniet er maar lekker van!

• 13 September 2007 - 12:55

Coen:

Hoihoi

Het ziet er weer ongelooflijk uit allemaal. Dit is vast wat jullie in gedachten hadden voor jullie vertrokken vanuit NL.

Ik dacht altijd dat Joan niet zo dol was op paarden, laat staan op kamelen. Dit was vast het grootste obstakel tot nu toe. Well done.

Hier is alles nog steeds prima. Schitterende omgeving, heerlijk eten en lekkere wijnen.

Groetjes vanuit Franschhoek

• 13 September 2007 - 16:55

Roos:

ooh wat ben je knap! Ooh wat ben je knap met je hijab!!

• 14 September 2007 - 11:37

Mikail:

Hello Martha and Joan,

hope that youre fine and enjoy your time in iran now. Last week i´ve buy my ticket to go to China. I fly to Bejing at first and from there to Harbin. Maybe we will meet us again
    Wish you both a very nice day (and of course a night) ;-)

regards, Mikail from istanbul

• 19 September 2007 - 22:29

Singe:

Zoroastristische architectuur is brilliant zo te horen!

Vet mooi allemaal zeg. Tussen al die ruines toch nog luxe kunnen vinden (zo te zien aan al dat goud in de hotels ^^).

• 21 September 2007 - 10:53

Fransje:

Lang zal hij leven, lang zal hij leven, lang zal hij leven in de gloria, in de gloria, in de glooooria. Hierperdepiep hoera!!!